Holde tilbake betaling til en håndverker – når og hvordan gjøre det riktig
Innlegget er sponset
Holde tilbake betaling til en håndverker – når og hvordan gjøre det riktig
Jeg husker første gang jeg sto overfor denne situasjonen – håndverkeren hadde levert et resultat som var så langt fra det vi hadde avtalt at jeg bokstavelig talt bare stirret på det i flere minutter. Det var en baderomsjobb som skulle ta to uker, men etter seks uker var jeg sittende med fliser som lå på skakke, fuger som så ut som om de var lagt av en femåring, og en dusj som lekket ned til stuen. Regningen på 180 000 kroner lå i postkassa, men jeg følte meg helt fortvilet. Kunne jeg egentlig holde tilbake betalingen? Det viser seg at svaret er mer nyansert enn jeg først trodde. Etter å ha gått gjennom denne prosessen flere ganger (både som huseier og fordi jeg har hjulpet venner og familie), har jeg lært at det finnes klare regler for når du kan holde tilbake betaling til en håndverker – og like viktig: når du ikke kan det. Personlig synes jeg faktisk at dette er noe alle som planlegger å pusse opp bør vite om på forhånd, for det kan spare deg for enormt mye stress og juridiske komplikasjoner senere. Realiteten er at mange håndverkere gjør en strålende jobb, men dessverre finnes det også de som leverer under standarden eller ikke fullfører jobben som avtalt. Når det skjer, har du som forbruker faktisk ganske sterke rettigheter – forutsatt at du håndterer situasjonen riktig fra starten av. Jeg har sett alt for mange som enten betaler for mye for tidlig, eller som holder tilbake betaling uten å ha juridisk grunnlag for det. Begge deler kan ende katastrofalt.Dine juridiske rettigheter som forbruker
Forbrukerkjøpsloven er din beste venn når det gjelder håndverkerarbeid. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde peiling på denne loven før jeg måtte sette meg inn i den etter den nevnte baderomskatastrofen. Men altså, den er faktisk ganske kraftfull når man forstår hvordan den fungerer. Loven gir deg rett til å holde tilbake en rimelig del av betalingen hvis håndverkeren ikke har levert i henhold til avtalen. Nøkkelordet her er «rimelig» – du kan ikke bare holde tilbake hele summen fordi du ikke liker fargen på malingen (noe jeg så en nabo prøve seg på en gang). Det må være snakk om reelle mangler eller avvik fra det som er avtalt. Konkret betyr dette at du kan holde tilbake betaling i følgende situasjoner: når arbeidet ikke er utført i henhold til fagmessige standarder, når materialer er av dårligere kvalitet enn avtalt, når jobben ikke er ferdig innen avtalt tid (med mindre forsinkelsen skyldes forhold utenfor håndverkerens kontroll), eller når det er brukt feil materialer eller metoder.Bevisbyrde og dokumentasjon
Det jeg lærte på den harde måten er at dokumentasjon er absolutt alt i slike saker. Første gang jeg prøvde å holde tilbake betaling hadde jeg ikke tatt bilder av arbeidet underveis, og jeg hadde ikke skriftlige avtaler som var detaljerte nok. Det gjorde hele prosessen ti ganger vanskeligere enn den trengte å være. Nå dokumenterer jeg alt – og jeg mener alt. Tar bilder før, under og etter arbeidet. Jeg har lært meg å kreve skriftlige avtaler som spesifiserer materialtyper, farger, tidspunkt og kvalitetsstandarder. En gang hadde jeg en maler som sa at «det blir bra», men når jeg så resultatet var det tydelig at vi hadde helt forskjellige definisjoner av hva «bra» betyr.Krav til skriftlighet
Juridisk sett holder muntlige avtaler, men de er et helvete å bevise. Jeg pleier å si til folk at hvis det ikke er skrevet ned, så har det ikke skjedd. Særlig viktig er det å få endringer i arbeidet skriftlig. Det er så lett å si «kan vi ikke bare gjøre det sånn i stedet» midt i prosessen, men hvis du ikke dokumenterer det, kan du ende opp med å betale for noe du ikke ønsket.Når du kan holde tilbake betaling
Gjennom årene har jeg opplevd (eller hjulpet andre med) så mange forskjellige situasjoner der det har vært aktuelt å holde tilbake betaling. Det som er viktig å forstå er at det ikke handler om at du «ikke er fornøyd» – det må være objektive mangler eller avvik fra avtalen.Mangelfullt arbeid
Den vanligste grunnen til å holde tilbake betaling er at arbeidet ikke holder den standarden som var avtalt. Jeg husker en episode der en elektriker skulle skifte ut hele elsystemet i et hus. Når jeg kom for å sjekke arbeidet (jeg hjalp en venn med å følge opp), var det åpenbart at halvparten av uttakene ikke fungerte, og kabler hang løst i veggen. Det var ikke bare dårlig håndverk – det var potensielt farlig. I slike situasjoner har du rett til å holde tilbake en del av betalingen som tilsvarer kostnaden for å rette opp feilen. Det tricky er å vurdere hvor mye som er rimelig. Jeg har lært at det ofte er lurt å få et pristilbud fra en annen håndverker på utbedring, som da kan være grunnlag for hvor mye du holder tilbake.Forsinkelser
Tid er penger, og det har jeg fått erfare i praksis. Når håndverk forsinkes, kan det få konsekvenser langt utover selve jobben. Jeg har opplevd å måtte betale for midlertidig innkvartering fordi baderommet ikke ble ferdig som planlagt. Har sett folk som måtte avlyse ferier fordi kjøkkenet fortsatt var i oppussing etter at det skulle vært ferdig. Juridisk sett kan du holde tilbake betaling ved vesentlige forsinkelser, men det er viktig å være rimelig. Værforhold, forsinkede materialleveranser eller sykdom kan være gyldige grunner til forsinkelse. Jeg pleier å bygge inn en viss buffer når jeg planlegger prosjekter, fordi erfaring har lært meg at det nesten alltid tar lenger tid enn planlagt.Bruk av feil materialer
Dette er noe jeg har sett flere ganger. Du avtaler parkett av en viss kvalitet, men får montert noe som er flere klasser dårligere. Eller du bestiller fliser til 800 kroner per kvadratmeter, men oppdager at det som er lagt koster 200 kroner per kvadratmeter på Byggmakker. Her er det viktig å kunne dokumentere hva som var avtalt versus hva som ble levert. Jeg har lært meg å be om å få se materialene før de monteres, og å ta bilder av emballasjen og produktmerking. Det høres kanskje i overkant nøye ut, men det har reddet meg for betydelige summer.Hvor mye kan du holde tilbake
Dette spørsmålet får jeg ofte når folk ringer og spør om råd. Svaret er at det må være proporsjonalt med mangelen eller problemet. Du kan ikke holde tilbake 100 000 kroner fordi det er en rift i malingen verdt 500 kroner å reparere.Proporsjonalitetsprinsippet
Proporsjonalitetsprinsippet betyr at det du holder tilbake må stå i rimelig forhold til kostnaden for å rette opp feilen. La meg gi deg et konkret eksempel fra min egen erfaring: Jeg hadde en taktekkejobb der taktekkeren hadde gjort en god jobb på 95% av taket, men det var et område på cirka 5 kvadratmeter der teglsteinene var lagt feil og som ville lekke ved første regnskyll. Totalprisen var 150 000 kroner. Jeg fikk pristilbud på 8 000 kroner for å rette opp feilen fra en annen håndverker. I stedet for å holde tilbake de 8 000 kronene, holdt jeg tilbake 12 000 kroner – litt ekstra for å dekke mine kostnader med å administrere utbedringen og kompensere for bryet. Dette var innenfor det som anses som rimelig.Beregning av rimelig tilbakehold
Når jeg nå vurderer hvor mye som er rimelig å holde tilbake, bruker jeg denne tommelfingerregelen: kostnaden for utbedring + 20-50% for administrasjon og kompensasjon, avhengig av hvor omfattende problemet er. Men jeg er alltid forsiktig med å ikke overdrive, fordi det kan slå tilbake på meg juridisk. For å beregne dette riktig, anbefaler jeg å få minst to pristilbud på utbedring av manglene. Det gir deg et solid grunnlag for å argumentere for hvor mye du holder tilbake. Jeg har lært at det er bedre å være litt konservativ enn å overdrive – du kan alltid kreve mer senere hvis kostnadene viser seg å være høyere.Type mangel | Vanlig tilbakehold | Eksempel |
---|---|---|
Mindre estetiske feil | Utbedringskost + 20% | Malerfeil, mindre fliseskader |
Funksjonssvikt | Utbedringskost + 30-50% | Lekkasjeer, elektriske feil |
Vesentlige forsinkelser | Ekstra kostnader + kompensasjon | Hotellkostnader, tapte inntekter |
Sikkerhetsrisiko | Full utbedring + betydelig kompensasjon | Farlig elektroarbeid, ustabile konstruksjoner |
Fremgangsmåte for å holde tilbake betaling
Etter å ha gått gjennom denne prosessen flere ganger, har jeg utviklet en ganske systematisk tilnærming. Det er viktig å gjøre dette riktig fra starten, fordi feil kan være vanskelige å rette opp senere.Dokumenter manglene grundig
Første steg er alltid å dokumentere problemene så grundig som mulig. Jeg tar bilder fra flere vinkler, filmer hvis det er relevant, og skriver ned nøyaktig hva som er feil. Datoer og klokkeslett er viktige å notere. Hvis det er snakk om tekniske problemer, ber jeg om en vurdering fra en annen fagperson. En gang hadde jeg en situasjon der en rørlegger påstod at installasjonen var korrekt, men jeg kunne høre at noe ikke stemte. Jeg fikk en annen rørlegger til å komme og se på det, og det viste seg at hele systemet hadde feil fall og måtte legges om. Den rapporten fra den andre rørleggeren var avgjørende for at jeg kunne holde tilbake en betydelig del av betalingen.Kommuniser tydelig med håndverkeren
Neste steg er å ta opp problemene med håndverkeren. Jeg pleier å gjøre dette skriftlig, enten via e-post eller SMS, så jeg har dokumentasjon på kommunikasjonen. Det er viktig å være saklig og konkret, ikke emosjonell (selv om jeg må innrømme at det kan være vanskelig når man er frustrert). Jeg gir alltid håndverkeren en rimelig frist til å rette opp problemene. Vanligvis 14 dager for mindre ting, lenger for mer omfattende utbedringer. Dette er ikke bare høflighet – det er juridisk nødvendig. Du må gi håndverkeren mulighet til å rette opp feilene før du kan holde tilbake betaling.Formell skriftlig varsel
Hvis håndverkeren ikke responderer eller ikke retter opp problemene, sender jeg et formelt skriftlig varsel. Dette må inneholde:- Beskrivelse av manglene
- Referanse til avtalen og hvordan manglene avviker fra denne
- Krav om utbedring innen en bestemt frist
- Informasjon om at betaling vil bli holdt tilbake hvis problemene ikke løses
- Angivelse av hvor mye som vil bli holdt tilbake
Praktiske tips for å beskytte deg selv
Gjennom årene har jeg samlet en del praktisk erfaring med hvordan man kan beskytte seg mot å havne i slike situasjoner. Det er så mye enklere å forebygge problemer enn å løse dem i ettertid.Detaljerte kontrakter
Jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er med detaljerte kontrakter. Første gang jeg pugget opp badet mitt, var kontrakten på en halv side med svært generelle formuleringer. Det var en oppskrift på problemer. Nå insisterer jeg på kontrakter som spesifiserer alt – hvilke materialer som skal brukes (merke, modell, kvalitet), hvilke arbeidsmetoder som skal anvendes, tidsplan med milepæler, og klare kriterier for hva som regnes som ferdig arbeid. Jeg har lært å være obs på fraser som «fagmessig standard» eller «god kvalitet» uten ytterligere spesifikasjoner. Disse kan tolkes ulikt av deg og håndverkeren. Bedre å skrive «alle fuger skal være jevne og uten luftbobler» enn «fugene skal være fagmessig utført».Betalingsplan
En fornuftig betalingsplan er kanskje det viktigste du kan gjøre for å beskytte deg selv. Jeg betaler aldri mer enn 10-15% på forhånd, og jeg strukturerer betalingene slik at jeg alltid holder tilbake minst 20% til alt er ferdig og jeg har hatt tid til å sjekke arbeidet grundig. Typisk betalingsplan jeg bruker: – 10% ved signering av kontrakt – 30% når materialer er levert og arbeid er påbegynt – 30% ved halvveis milepæl – 20% når arbeidet er ferdig – 10% holdes tilbake i 30 dager etter ferdigstillelseReferanser og forsikring
Jeg sjekker alltid referanser før jeg ansetter håndverkere. Ikke bare at de finnes, men jeg ringer faktisk og snakker med tidligere kunder. Jeg spør spesifikt om det var problemer underveis og hvordan disse ble håndtert. En håndverker som tar ansvar for feil og retter dem opp raskt er gull verdt. Like viktig er det å sikre at håndverkeren har relevant forsikring. Jeg ber alltid om å få se bevis på ansvarsforsikring og yrkesskadeforsikring. Det er ikke til å stole på ord alene – jeg har sett for mange som har påstått å ha forsikring uten å ha det.Vanlige feil å unngå
Jeg har gjort noen tabber gjennom årene, og jeg har sett andre gjøre enda verre. Her er de vanligste feilene jeg har observert:Å holde tilbake for mye
Dette er en klassiker. Du er så frustrert over problemene at du holder tilbake hele betalingen, selv om manglene bare utgjør en liten del av jobben. Det gjorde jeg første gang, og det endte med at håndverkeren tok meg til inkasso. Selv om jeg hadde rett i at det var mangler, var det jeg holdt tilbake ikke proporsjonalt med problemene. Jeg lærte at det er bedre å være konservativ med hvor mye du holder tilbake, og heller kreve mer kompensasjon senere hvis kostnadene viser seg å være høyere. Domstolene ser ikke positivt på det de oppfatter som «urimelig tilbakehold».Mangel på dokumentasjon
Jeg har sett folk som har helt legitime krav, men som ikke kan bevise dem fordi de ikke har dokumentert problemene ordentlig. Bilder tatt med dårlig belysning, vage beskrivelser, eller manglende datoer kan gjøre en ellers sterk sak til en svak en. Nå tar jeg bilder med god belysning, gjerne med en mynt eller linjal ved siden av for å vise skala. Jeg skriver detaljerte notater samme dag som jeg oppdager problemene, og jeg sørger for at alt er datert og underskrevet hvis det er relevant.Å ikke gi håndverkeren mulighet til å rette opp
Dette er en juridisk felle mange går i. Du kan ikke bare holde tilbake betaling og ansette en annen håndverker uten først å ha gitt den opprinnelige håndverkeren rimelig mulighet til å rette opp feilene. Jeg pleier å gi minst 14 dager, ofte lenger for omfattende utbedringer.Håndtering av konflikter
Dessverre ender ikke alle situasjoner med at håndverkeren bare retter opp problemene når du påpeker dem. Jeg har opplevd alt fra håndverkere som ble sure og truende, til de som bare forsvant og ikke svarte på telefonen. Her er hvordan jeg håndterer konflikter:Forbrukertilsynet og andre hjelpere
Forbrukertilsynet er en undervurdert ressurs. Jeg har brukt dem flere ganger, både for å få råd og for å få hjelp til meklingen. De koster ingenting, og de har god kjennskap til forbrukerkjøpsloven. Første gang jeg kontaktet dem var jeg usikker på om jeg hadde rett til å holde tilbake betaling i det hele tatt. De ga meg både juridisk veiledning og praktiske tips. Forbrukerrådet har også nyttige ressurser på nettsidene sine, og de kan hjelpe med å vurdere om et krav er rimelig. Jeg pleier å sjekke med dem før jeg holder tilbake større summer.Mekling og forliksråd
Hvis håndverkeren ikke er villig til å løse problemene i minnelighet, er neste steg ofte mekling. Jeg har vært gjennom forliksrådet to ganger, og begge gangene endte det med forlik som jeg kunne leve med. Prosessen er relativt enkel og billig sammenlignet med å gå til domstol. Det som er bra med mekling er at begge parter ofte er motiverte til å finne en løsning. Håndverkeren slipper negative anmeldelser og juridiske kostnader, mens du får problemene løst uten å måtte bruke måneder på en rettssak.Når du bør kontakte advokat
Jeg har bare brukt advokat én gang, men det var verdt det. Det var en situasjon med en total baderomsjobb til over 200 000 kroner der håndverkeren hadde gjort så mye feil at det meste måtte gjøres om. Håndverkeren nektet å ta ansvar og truet med søksmål. Advokaten hjalp meg ikke bare med det juridiske, men også med å forhandle med håndverkerens forsikringsselskap. Til slutt fikk jeg dekket nesten alle ekstrakostnadene. Advokathonoraret var høyt, men jeg fikk dekket det som del av oppgjøret.Forsikring og andre alternativer
En ting jeg har lært er at det er verdt å sjekke om du har dekning gjennom egne forsikringer før du havner i konflikt med håndverkeren. Mange vet ikke at de har rettigheter de ikke bruker.Hjemforsikring
Hjemforsikringen kan dekke skader som oppstår som følge av mangelfullt håndverkerarbeid. Jeg har brukt dette en gang da en rørlegger forårsaket en lekkasje som ødela parketten i stuen. Forsikringsselskapet dekket skadene og tok regresskrav mot håndverkerens forsikring. Det er viktig å melde skader raskt – de fleste forsikringer har frister for når skader må meldes. Jeg pleier å kontakte forsikringsselskapet samme dag som jeg oppdager skader, selv om jeg ikke er sikker på om det dekkes.Garantiordninger
Noen bransjer har egne garantiordninger. Taktekkerne har Taktekkergarantien, malerne har Malergarantien, og så videre. Disse kan være nyttige hvis håndverkeren er medlem og jobben er omfattet av garantien. Jeg sjekker alltid om håndverkeren er medlem av relevante garantiordninger før jeg ansetter dem. Det er et tegn på at de tar sitt faglige ansvar seriøst, og det gir meg en ekstra sikkerhet.Forebygging – slik unngår du problemene
Etter alle disse erfaringene har jeg utviklet en ganske grundig prosess for å unngå problemer før de oppstår. Det tar litt ekstra tid i forkant, men det sparer meg for enormt mye stress senere.Grundig utvelgelse av håndverkere
Jeg bruker nå mye tid på å velge riktig håndverker. Jeg får alltid minst tre tilbud, og jeg vurderer ikke bare pris, men også hvordan de kommuniserer, hvor detaljerte tilbudene er, og hvilke referanser de kan vise til. Jeg har lært å være skeptisk til tilbud som er mye lavere enn de andre – ofte betyr det at noe er utelatt eller at kvaliteten blir dårligere. Den billigste løsningen er sjelden den mest økonomiske i det lange løp.Klare avtaler og forventninger
Jeg bruker nå mye tid på å diskutere detaljer før arbeidet starter. Jeg stiller dumme spørsmål som «hva skjer hvis været er dårlig?» og «hva hvis vi oppdager uforutsette problemer?». Jeg har opplevd at mange konflikter oppstår fordi folk har ulike forventninger til slike ting. Jeg insisterer også på at eventuelle endringer må godkjennes skriftlig med priser før arbeidet utføres. Det er så lett å si «kan vi ikke bare gjøre det litt annerledes» underveis, men det kan ende med ubehagelige overraskelser på regningen.Oppfølging underveis
Jeg følger opp arbeidet jevnlig underveis. Ikke for å stå over håndverkeren og kritisere, men for å sikre at alt går som planlagt. Jeg tar bilder av arbeidet i ulike faser, både for dokumentasjon og for å kunne stoppe opp hvis noe ikke ser riktig ut. Det er mye enklere å rette opp problemer underveis enn når alt er ferdig. Jeg har sett folk som har ventet til alt var ferdig før de sa ifra om problemer, og da var det mye vanskeligere og dyrere å rette opp.Når du ikke kan holde tilbake betaling
Det er også viktig å forstå når du ikke har rett til å holde tilbake betaling. Jeg har sett flere som har trodd de hadde rett til det, men som faktisk ikke hadde det.Subjektive preferanser
Du kan ikke holde tilbake betaling fordi du ikke liker resultatet hvis håndverkeren har levert det som var avtalt. Jeg så en nabo som prøvde å holde tilbake betaling til en maler fordi han ikke likte fargen på veggen – selv om det var akkurat den fargen han hadde valgt og som var påført korrekt. Hvis du angrer på valg du har tatt, er det ditt problem, ikke håndverkerens. Det er derfor det er så viktig å være sikker på hva du ønsker før arbeidet starter.Normale forskjeller i fag
Mange fagområder har toleranser for hva som regnes som akseptabelt. En fliselegger kan ikke legge fliser som er 100% jevne – det finnes standarder for hvor mye avvik som er normalt. Jeg har lært å sette meg inn i slike standarder før jeg bedømmer om arbeidet holder mål.Forsinkelser du selv har forårsaket
Hvis forsinkelser skyldes at du ikke har tatt beslutninger i tide, ikke har hatt materialer klare, eller har endret på planene underveis, kan du ikke holde tilbake betaling på grunn av forsinkelsen. Jeg har sett flere som har skyldt på håndverkeren for forsinkelser de selv har forårsaket. Jeg pleier å være ærlig med meg selv om hvem som er ansvarlig for hva. Det gjør kommunikasjonen med håndverkeren mye bedre, og det styrker min posisjon hvis det oppstår reelle problemer som faktisk er håndverkerens ansvar.Håndtering av akutte situasjoner
Noen ganger oppstår det akutte situasjoner der du må handle raskt. Jeg har opplevd alt fra akutte lekkasjer til farlige elektriske installasjoner der det ikke var tid til lange prosesser.Sikkerhetshensyn
Hvis håndverkerarbeidet skaper umiddelbar fare for liv og helse, har du rett til å stoppe arbeidet og få det utbedret akutt. Jeg opplevde dette med en elektriker som hadde koblet strømmen feil, og det luktet brent fra sikringsskapet. Da stoppet jeg arbeidet umiddelbart og fikk en annen elektriker til å sjekke installasjonen. I slike tilfeller kan du holde tilbake betaling og få utbedret problemene uten å gi håndverkeren mulighet til å rette opp først. Men du må kunne dokumentere at det faktisk var en akutt situasjon.Stopp av arbeid
Hvis du oppdager alvorlige problemer underveis i arbeidet, har du rett til å stoppe arbeidet til problemene er løst. Jeg har gjort dette en gang da jeg oppdaget at en rørlegger hadde brukt feil type rør som ikke var godkjent for drikkevann. Det er viktig å dokumentere hvorfor du stopper arbeidet, og å kommunisere dette tydelig til håndverkeren. Du kan ikke bare stoppe arbeidet uten god grunn – det kan gi deg erstatningsansvar.Kostnadsvurderinger
En praktisk side ved det å holde tilbake betaling er å vurdere kostnadene ved konflikten mot det du kan spare. Jeg har lært at det ikke alltid er verdt å kjempe for alle småting.Når det lønner seg å kjempe
Jeg pleier å vurdere om det er verdt å gå inn i en konflikt basert på flere faktorer: størrelsen på beløpet, hvor mye tid og stress det vil kreve, og sannsynligheten for å vinne frem. Hvis det dreier seg om noen få tusen kroner og jeg må bruke ukesvis på å dokumentere og følge opp, kan det være bedre å godta situasjonen og gå videre. På den andre siden, hvis det dreier seg om betydelige beløp eller sikkerhetsproblemer, er det viktig å ta kampen selv om det krever innsats. Jeg har sett folk som har latt håndverkere slippe unna med dårlig arbeid fordi de ikke orket å følge opp, og det oppmuntrer bare til mer dårlig arbeid.Totalkostnader ved konflikt
Det er viktig å regne med alle kostnadene ved en konflikt. Advokathonorarer, tapt arbeidstid, stress og familie-konflikt (ja, det kan påvirke hjemmet betydelig) må veies mot hva du kan spare. Jeg har sett konflikter som har kostet mer enn de har spart, bare fordi folk ikke har tenkt helhetlig. Jeg pleier å sette en grense på forhånd for hvor mye tid og penger jeg er villig til å bruke på en konflikt. Det hjelper meg å ta rasjonelle beslutninger når følelsene koker over.Praktiske skjemaer og maler
Gjennom årene har jeg utviklet noen praktiske verktøy som hjelper meg å håndtere slike situasjoner mer systematisk. Jeg kan dele noen av de tingene jeg har lært:Mangelliste
Jeg bruker alltid en strukturert mangelliste når jeg dokumenterer problemer:- Beskrivelse av mangelen (detaljert og objektiv)
- Hvor mangelen befinner seg (rom, vegg, etc.)
- Dato for oppdagelse
- Bilder/dokumentasjon
- Avvik fra avtale/standard
- Estimert utbedringskostnad
- Håndverkerens respons
- Status (ikke utbedret/under utbedring/utbedret)